Platon, Aristoteles, og meg på det kontemplative liv og Retirement

Som jeg nærmer meg seventieth bursdag, jeg ser tilbake i undring på min karriere, definert i videste forstand, som en student (alder 33!), Deretter en lege og konsulent, samt en eiendomsutvikler, og mer nylig, som forfatter, forlegger, og hovedtaler. I dag i min “ førtidspensjonering &" ;, jeg har vært så travel som alltid, ridderturneringer med utfordringer og muligheter, i stedet for bare å ligge på stranden, nyter et liv i fritid.

Det sentrale spørsmålet kan være: Hva er den ideelle pensjon livet? Hvordan gjør man om å gjøre kloke valg om hvordan man skal bruke en &'; s tid, energi, følelser og penger i de gylne årene? Som en livslang student av vitenskap, religion og filosofi, bestemte jeg meg for å ta opp og svare på disse sokratiske spørsmål ved å returnere til noen andre gamle greske filosofer for visdom og råd.

Platon, den greske filosofen (424 f.Kr.-348 f.Kr.) skrev i The Republic
at det beste livet av alt er livet til filosofi, for rasjonell tenkning og resonnering. Det livet han definerte var en av ettertanke og fritid, i gresk eudiamonia
, best oversatt til moderne engelsk ikke like lykke, men som blomstrer. Han gjorde oppmerksom på at du trenger å ha eiendeler (penger), og et trygt sted å bo for å nyte et slikt liv.

Aristoteles (384 f.Kr.-322 f.Kr.), en elev av Platon i 20 år, avtalt med sin lærer når det gjelder de grunnleggende begreper av det kontemplative liv, søker fortreffelighet og dyd ( ar ê te
), i ens liv. Men han følte at det ikke bør være et liv i fritid, men en av handling, aktivitet ( ergon
eller funksjon) i en &'; s verden. Hans posisjon, klart definert og støttet i sin Den nikomakiske etikk
, viste også at i mange andre veier for livet utover bare filosofi, kan man nyte eudiamonia
, oversatt bokstavelig som “ gode demoner. &";

Da jeg fylte 57, i 1995, tok jeg tidlig pensjonering på grunn av noen helsemessige bekymringer som kan forkorte livet mitt. Jeg hadde hatt flere tiår som en student, med høyskoleutdannelse i Kjemi og Bibelen, en MD fra Cornell University, patologi bosted ved University of Vermont, og en periode som en epidemi Etterretningstjenesten Officer med CDC i Atlanta. Kanskje på grunn av noen geistlige feil, i en alder av 33, jeg ble valgt som sjef for patologi ved et medisinsk senter i Maine og medgrunnlegger Dahl-Chase Patologi Associates. Jeg overlevde, selv blomstret og lyktes “ in-the-skyttergravene &"; av gruppen medisinsk praksis i 25 år, samt i rådgivning, foredragsvirksomhet og en side karriere i kommersiell og industriell eiendom. I denne prosessen fikk jeg innsikt og enda noen ekspertise i verden av lederskap og den viktigste ferdigheten lederskap, strategisk tenkning og planlegging.

Da jeg kom inn pensjonering, jeg skjønte fort at jeg hadde båret med meg bagasjen av for mye utdanning, for mange interesser, for mange muligheter, og for mye penger til å bare leve et fredelig og salig kontemplativt liv ala Platon. Jo større problem var prosessen med å velge hvilke konkrete prosjekter ville ta min tid, energi, følelser og penger (min favoritt akronym TEEM). Men igjen jeg var en dyktig strategisk planner, så dette prosjektet bør være svært enkelt, både på kort og lang sikt, siden jeg kan leve lenger enn jeg forventet.

jeg lett dumpet praktisering av medisin helt, ved å gi opp min medisinske lisens. Ja, jeg hadde brukt mye tid og penger på å få disse ferdighetene, men jeg hadde blitt konsumert av det i 25 år. Jeg hadde aldri blitt saksøkt for feilbehandling, så hvorfor presse meg lykken? Det var lett å forlate praksisen, som bar navnet mitt, for jeg hadde laget den bedriften som en flatet hierarki, maksimere synergi, lik deling med alle medarbeidere i konsernet. Jeg gjorde imidlertid opprettholde kontaktene mine med sentrale medisinske samfunn, der jeg i nettverk og delte min visdom og dårskap med yngre leger. Det var på tide å gi tilbake, for å være en mentor for å betale tilbake gjelden min som en mentee. Som har vært mest underholdende og tilfredsstillende.

Med den medisinske karriere borte, min kommersielle /industrielle eiendomsmegling karriere dukket opp, som gjorde min eierskap i et lite byggefirma og Overhead Door Co distributør for halvparten av Maine. Som med medisinsk gruppe, jeg delt eierskap med sentrale ledere, så igjen, jeg kunne lett jobbe meg ut av disse ventures. Det var eufemisk liksom en langsom “ garasjesalg &"; å kvitte seg med fast eiendom.

Forskeren hadde alltid vært ble gitt full tilgang til workshops, for det meste på å skrive, og kurs på kassetter og CD-er. Etter avgang ble jeg enda mer ivrig workshop narkoman og en gjennomsyret av meg selv i filosofi, psykologi og religion, som student og lærer. Etter å ha blitt forvist til mine foreldre &'; s fedreland Norge om sommeren da jeg var 12 år gammel (for å komme meg bort fra “ dårlig innflytelse &"; av mine venner), har jeg alltid hatt en Viking-stil begjær for reiser , men uten den klassiske voldta og plyndring, selvfølgelig. Som et resultat, fusjonerte jeg min nye verden av stipend og utenlandsreiser, og lagt mitt liv lenge arbeidet for høy høyde fjellklatring, liksom fjellet galskap med et element av klasse.

Mitt liv tok en merkelig omvei på 23 oktober 1999, da jeg nettopp fullført gi en workshop på Optimal livet ditt! The One-side Strategic Planner
i Portland, Maine og gikk opp Mt. Washington, New Hampshire for en helg å vandre og nyte sen høst løvverk. Dessverre, på lørdag morgen var det en lett regn og skyer hang oppressively i dalen og opp over fjellene. Mine fotturer kamerater falt gleden av en dag med vandring i regnet, så jeg gikk opp til Tuckerman &'; s. Ravine solo og deretter opp Lion Head Trail mot fjellhage Trail på vei planlagte turen til Auto Road og hjem

Som jeg klatret, snudde lett regn i store snøflak. En veritabel vinterlandskapet hadde erstattet en kjedelig høst dag. Jeg ble lokket inn i en lys vinter tur, og fortsatte på i over en time til tross for en markant økning i vinden. Deretter “ whiteout &"; forhold tvang meg til å stoppe ved siden av en stor varde (en haug av steiner som markerer stien) for å vente ut stormen. Jeg klatret inn i min aluminisert materiale bivvy sekk og innså at jeg hadde min mobiltelefon med meg. Jeg laget en serie stadig mer frustrerende 911 samtaler, som forlot meg lurer på om mine redningsmenn skulle komme, enn si finne posisjonen min.

Som snø akkumulert på min bivvy sekk, ble jeg bekymret for at mine redningsmenn ikke ville se meg , så jeg langsomt inched min opp på overflaten av snø og åpnet slutten av min bivvy sekk for å evaluere min skiftende verden. Dessverre, vindkast fylt sekken min og, på tross av min innsats, rev den fra kroppen min. Nå er det meg i et fall fotturer antrekk i et område kjent som “ hjemmet til det verste været i verden &"; (12 april 1934 vindhastighet: 231 miles per time).

I løpet av den lange natten, med vindhastigheter opp til 98 miles per time, som jeg ventet på redning jeg hadde tid til å tenke etter tidligere liv. Jeg gjorde seks løfter som jeg ville holde hvis jeg ble reddet: å være ufølsom kritikk om min uhell, for å kvitte seg med fast eiendom, for å gjøre det godt igjen med min første kone og sønn, for å bli kvitt overdreven ting, “ ting &"; i mitt liv, å bygge nettverk med folk fra min fortid, og, fremfor alt, å bare livet mitt. Hva ville du tenke, kanskje lovende, som du møtt snarlige død?

Til slutt ga jeg opp håpet og bare ventet på døden. Men rundt midnatt, mine redningsmenn fant meg, tok meg av fjellet til et regionalt sykehus for behandling av frostskader, alvorlig hypotermi, og rhabdomyolyse (nedbryting av muskelvev på grunn av frivillig og ufrivillig muskel flexing i et forsøk på å hindre /godbit hypotermi).

Snart etter min utskrivning fra sykehuset, Husson College i Maine inviterte meg til å dele min erfaring og det jeg hadde lært på den harde måten. Min presentasjon hadde tittelen:

“ Lessons for Leve fra en Mt. Washington Misadventure &";
tilbudt tre formaninger, biter av råd fra nær døden:

1) Vær forberedt på å dø
2) Ha en plan for å leve
3) Gjør det nå!!

Denne presentasjonen ble spilt inn og sendt på National Public Radio i New England, og jeg ble invitert til å dele min historie i en rekke taler arenaer. Om et år senere, The Learning Channel siktet meg inn i en reenactment på Mt. Washington, og som et resultat av verdensomspennende sendinger, min nye taler karriere eksplodert, med den Lessons keynote. Med støtte fra Mark Victor Hansen fra Chicken Soup for the Soul
bokserien, jeg skriver den medfølgende “ uhell boken &"; og har fullført Optimal livet ditt!
en bok som fusjonerer personlige og organisatoriske strategisk planlegging. Denne boken er blitt en internasjonal bestselger med en verdensomspennende spansk oversettelse av Random House, verdens &';. Koreas største utgiver

En enkel, men dødelig fottur hadde lokket meg inn i den dynamiske verden av keynote taler, samt som publisering, både godt utenfor rammen av min historiske verden av medisin som jeg hadde så mye formell utdannelse og experienece. Denne verden av tidsfrister, løfter og utfordringer ble så hektisk og krevende som praksis medisin. Det var blitt av min fredelig kontemplativ pensjon?

Som jeg jobber på alle mine seks løfter, fokuserer jeg på den tøffeste, for å forenkle livet mitt, husker jeg mine dager i Benares (Varanasi), India, på Ganges Da jeg så hundrevis av eldre indiske menn i den fasen av livet, så vel definert i hinduismen, av en asket, sadhu
eller sannyasin
. Det er en avvisning av vanlige livet og alt det innebærer, i bytte for et søk for å oppnå moksha, frigjøring fra syklusen av samsara, re-inkarnasjon. Mens en person kan gå inn i denne fasen av livet til enhver tid, er det vanligvis en eldre mann som har hevet sin familie, fullførte hans forretningsvirksomhet, og var fullt pensjonert. Det kan ta en ekstrem form av den totale avvisning av huslige plikter og ansvar de tidligere stadier av livet. Det kan omfatte avvisning av religiøse tro, hvor de selv brenner religiøse tekster.

De sannyasins bli vandrende eremitter, leve livet uten ly eller eiendeler. De spiser når de kan skaffe seg mat, men aldri inngå noe arbeid for å skaffe det; det må gis eller funnet. De blir hellige menn, søker åndelig opplysning og kraft, og prøver å oppnå sann visdom av kosmos. Wow! Det er lett å definere, men litt ekstreme. Men ville alle mine andre fem løftene skal rett og slett eliminert

En mindre dramatisk tilnærming kan være det som er beskrevet av psykolog Abraham Maslow i sin hierarki av behov
, som beskriver en person &'; s. Motivasjon og resulterende atferd som blir bestemt av de &'; trenger. Jeg kunne fokusere på det høyeste nivået, selvrealisering og gå utover det grunnleggende i livet og bare finne en eneste “ ringer &"; og gi akt på det.

Men hva enkelt kall? Jeg har bestemt meg for at jeg ville bli kvitt eiendoms på en ryddig måte og komplett etterfølgerplanlegging for mine forretningsprosjekter. Jeg vil imidlertid opprettholde et familieliv og fortsette min skrive, snakke, og reiser på et mer begrenset grunnlag. Høytliggende fjellklatring kan være over, tross alt, jeg nærmer 70 år, langt utover den ideelle alderen for en slik risikotaking.

Som forfatter av et månedlig nyhetsbrev, inkludert jeg i min januar 2008 New Year &'; s edition en liste over de « 10 ting jeg vil gjøre før jeg dør &"; Hotell og innså at Jeg hadde drev langt fra Platon &'; s ideelle liv for ettertanke og fritid. Jeg tror jeg vil cruise gjennom dette året nyter en aristotelisk livet av aktiv tanke, være fullt klar over Buddha &'; s. Råd mot streben, men i favør av å leve i øyeblikket

Som jeg lukker dette essayet, jeg tvunget til å huske og dele flere paradokser, ironi, selv absurditeter:

På slutten av sin Nicomacean Etikk plakater (Bok 10, kapittel 6 til 8) Aristoteles synes å reversere seg selv og støtte Platon helt , og bemerker at det kontemplative filosofiske livet av fritid er den beste

Buddha, da ta en &';. liv før døden, ga oss et dikt som antyder verdien, hensiktsmessig, streve i en &'; s liv :

Hver dag en birdie på skulderen min spør:?
Er i dag den dagen
Er du gjør alle de tingene du bør gjøre
Blir du den personen som du bør være ?

Plato uttalt at hensikten med filosofi er å forberede en for døden.

********************** < . br>

avgang og pensjonering planlegging

1. Hvordan å leve et luksuriøst liv innlegg retirement
  2. En 401k for dine ansatte?
  3. Bekymringer I løpet av pensjonisttilværelsen og hvordan å være prepared
  9. 4 feil entreprenører tjener Med Retirement Planning
  10. Er du forberedt på din pensjon? De fleste av dere Aren't
  11. Hvorfor trenger jeg en Living Will
  12. Hvorfor tenker om din Retirement nå?
  13. Unngå feil med 401k når Endre Jobs
  14. Hvorfor er planlegging og lagre for fremtiden og pensjonering Essential
  15. Smart Pensjonister - The Truth About Retirement Planning
  16. Skulle du få en fast eller variabel Livrente for pensjonisttilværelsen?
  17. Øk sjansene dine til å fratre Successfully
  18. Har du begynt å planlegge for pensjonisttilværelsen?