Irishman Walking (Stage 1 Kapittel 6)

Irishman Turgåing er om min vandre langs kyst veiene i Japan gjennom en serie av sommer, vinter, vår og høst etapper. Stage 1 begynte i Cape Soya i Hokkaido i løpet av sommeren 2009, og endte i Noshiro City i Akita Prefecture syv uker senere. I sommer (2012), Stage 8 startet på Shibushi Port i Kagoshima Prefecture på den sørlige øya Kyushu, og endte i byen Fukuoka seks uker etter innstillingen av. Stage 9 er planlagt å starte fra Fukuoka City denne vinteren og vil ende på Hiroshima i januar 2013. Scenen er planlagt å vare i fem uker

23 juli 2009 forts. De nordlige byene i Hokkaido, som Wakkanai og Enbetsu var kjent for overflod av fersk sjømat. Dette gjaldt særlig av blekksprut! Wakkanai var godt kjent for sin " Tako-shabu &' ;, en slags blekksprut shabu-shabu parabolen. Mens i Enbetsu den " Tako-okowa &' ;, en blekksprut med rød bønne ris ble sagt å være deilig. I denne Shosanbetsu var ikke annerledes! Det berømte-cum giftige fugu fisk kan bli fanget i det åpne hav av Shosanbetsu. Michi no Eki eller Road Station førte til landsbyen Shosanbetsu. Shosanbetsu village &'; s hoved sightseeing pull var den " Misakidai Park &​​rsquo ;. Parken inneholdt en blendende utvalg av familie-aktig underholdning, for eksempel, park golf, en gokartbane, et astronomisk observatorium, og en varm kilde, for ikke å nevne en restaurant, en stor campingplass, og så on.The tid ble litt for tidlig å tenke på camping, så jeg ga Romankaido Shosanbetsu Spa og campingplassen er det en glipp. Noen avstand langs i den lille byen Shosanbetsu jeg kalt inn på hva jeg tror må ha vært den eneste restauranten der. Det var en noodle felles drevet av en eldre dame. Nudler eller ramin eller et eller annet slag kom ut av ørene mine, så jeg var ikke akkurat begeistret om å spise det igjen. Men ønsker kan du gjøre når du er sulten, og det er noe bedre å velge mellom. Heldigvis, mange av Ramin restaurantene jeg stoppet på i Hokkaido hadde også en rekke andre retter opp ermene for å tilby. I går på et slikt sted på min måte gjennom Enbetsu jeg spiste kylling Katsu teshoku. Her på denne lille ut av veien joint på Route 232 Jeg bestilte tonekatsu teshoku, en slags fritert svinekjøtt fatet med alt tilbehør. Maten da det kom virket ikke så ille, og smakte desto mer deilig når skylt ned med et par glass kald øl, i dette tilfellet, Asahi. Jeg var skuffet over å vite at restauranten ikke lager Sapporo øl.

Den gangen var litt for tidlig å tenke på camping, så jeg ga Romankaido Shosanbetsu Spa og campingplassen er det en glipp. Noen avstand langs i den lille byen Shosanbetsu jeg kalt inn på hva jeg tror må ha vært den eneste restauranten der. Det var en noodle felles drevet av en eldre dame. Nudler eller ramen eller et eller annet slag kom ut av ørene mine, så jeg var ikke akkurat begeistret om å spise det igjen. Men ønsker kan du gjøre når du er sulten, og det er noe bedre å velge mellom. Heldigvis, mange av ramen restauranter jeg stoppet på i Hokkaido hadde også en rekke andre retter opp ermene for å tilby. I går på et slikt sted på min måte gjennom Enbetsu jeg spiste kylling Katsu teshoku. Her på denne lille ut av veien joint på Route 232 Jeg bestilte tonekatsu teshoku, en slags fritert svinekjøtt fatet med alt tilbehør. Maten da det kom virket ikke så ille, og smakte desto mer deilig når skylt ned med et par glass kald øl, i dette tilfellet, Asahi. Jeg var skuffet over å vite at restauranten ikke lager Sapporo øl

Det var nesten fem o &';. Klokke når jeg satt forlot restauranten og slått tilbake på Route 232 i retning av Chikubetwu. Klart jeg ikke kom til å komme dit i kveld etter langs skudd. Og i stedet for å sette kroppen min gjennom noen mer slitasje, bestemte jeg meg for å holde et øye åpent for et godt sted å slå leir. Solen hadde allerede sunket fra himmelen når jeg avgjort på en gresskledd bløff over ser Masashi Kai (Sea). For noen overraskelse, tidlig på kvelden var himmelen klar av skyer og trafikken på veien nedenfor hadde sterkt lessoned. Mindre trafikk menes vanligvis en uforstyrret søvn. Snart min trofaste lille Dunlop én måte ble reist, og resten av leiren ting kastet inn i den. Det føltes godt å sette seg ned på gresset og bare stirre fraværende ut over den enorme glitrende havet. Slå mine øyne å se langs kysten ga meg en følelse av avstand som jeg trasket i dag. Det var en god følelse, en følelse av prestasjon, og med et bredt smil jeg la meg ned på gresset for å nyte øyeblikket. I en liten stund, snudde jeg i mine kart for å se om jeg kunne få orden på hvor jeg var, eller bør være. Et minutt kunne ikke ha gått da jeg følte en serie av små smerter på mine ben, føtter og buk. Selvfølgelig, jeg var allerede ganske ramponert form tramping veien siden morgenen. Allerede to tånegler hadde falt av og kveldene på camp begynte med å operere på blemmer og andre skader. Men dette var en annen type smerte, snill hundrevis av små pins ble presset inn i kroppen min på samme tid. “! Faen &"; Det var umulig å konsentrere seg.

Et blikk ned på bena mine ga meg svaret. Jeg hadde slått leir på toppen av en stor maurtue. Det var bokstavelig talt tusener på tusener av de små skapningene pilende i alle retninger rundt der teltet sto. Som om jeg ikke var forvirret nok etter en lang og hard dag, tanker om hva de skal gjøre, slo meg på en gang. Upping leiren og flytte virket logisk svar. Så var det den sta del av meg forteller meg å forbli der jeg var. “ Faen det! Hvorfor skal jeg flytte &"; Det tok ikke for mye tenkning og handling før jeg hadde et bål bygget og brølende bort på toppen av der jeg oppfattet hoved åpningen av maurtue å være. De små gjerningsmennene var inne for en overraskelse. Selvfølgelig hadde jeg ingen anelse om hvor effektive min bål knep ville være, men det absolutt ga maurene noe annet å jobbe med, for en stund. Kanskje det var røyken som hadde mest effekt, for maurene vokste mindre plagsom, eller er interessert i meg, enn tidligere. Hvis min krig med maur var ikke nok, en massiv bluebottle fløy i uvørent inn i teltet mitt, det er høyt summende fortsatt i gang. Akkurat som hjertet mitt var ment på å drepe inntrengeren, ut den fløy den måten den kom i. I tilfelle av maur, jeg burde ha visst bedre, hadde jeg brydd meg i ræva for å se mer nøye på masser av sandholdig jord om hvor Jeg planla å oppføre teltet mitt. Maur gjort dem når de gravde reiret, og de utallige antall små hull som førte til at det ville ha vært enkelt nok selv for landsbyen idiot å legge merke til.

På normale omstendigheter ville jeg ikke gjøre en flue fortred, godt , så lenge flua forlot meg alene. Kanskje denne flua kom av flaks på min ikke klarer å bestemme meg, eller uvillig til å handle. Så igjen, disse var ikke normale omstendigheter når det kom til å administrere rettferdighet på de stakkars maur. Hvis jeg var i stand til å sette meg i deres verden kan det ha føltes som helvete. Plutselig å finne meg selv fanget i den dypeste tunneler av svovelholdige gasser fra brannen. Men dette var min verden, og det var ikke plass til å være engstelig eller nølende. Som jeg sa, jeg kommer ikke til å flytte. Så igjen, hvilket strålende diggers maurene var, de fleste ville overleve. Hvis de overlevende maurene kunne ha talt til meg, hva kan de ha sagt? “ All hans ødeleggelse for hva? For å være en maur &"; Kanskje svaret mitt ville ha vært tøffe. “ Nei! For å være på feil sted og til feil tid, ikke mer og ikke mindre &";.

De tre samlet fra den mørke sandstranden var fin og tørr og ideell for å få en god flamme kommer på kort tid. Hvis det ikke var for maur jeg ikke ville ha plaget med en brann i det hele tatt, for jeg var utslitt med å gå. Men det var det, happy go lucky-aktig, sparking og spratt unna. Jeg trodde maurene endelig fikk meldingen og ikke bry meg igjen den kvelden. Som om å bli fremkalt av dyster kaos kunne jeg se nå at bålet hadde en annen effekt av den. Det var å gjøre meg til å føle sliten. Virkelig lei!

En irriterende ting som ikke hjalp noe var at jeg ikke kunne koke vann for å lage te siden den løse mitt potten. “ Den jævla ting må ha falt av &"!; Jeg mumlet prøver å leksjon skylden. Å miste ting på veien var noe jeg begynte å bli god på. I den tidligere delen av dagen den varme sola brøt gjennom skyene for en stund og tørket opp alt rundt. Selv når solen forsvant igjen, ble det varmere med bestått timer. Så jeg fjernet min genser og bandt den rundt midjen min. Og som en tosk, jeg opp og mistet den jævla ting. Det var et sted mellom Enbetsu og Shosanbetsu mens tramping sammen (Route 232) det beste jeg kunne i straffe varmen. Alt som jeg kunne huske var der jeg stoppet for et øyeblikk å ta pull av og knytte det rundt midjen min. Etter at min hjerne var blank, vel, før jeg innså at det var mangler. Dessverre, det var det siste jeg så av den. Jeg husket nøyaktig sted og tid jeg kjøpte den. Det var en kald vintermorgen i løpet av mine uten mål, begivenhetsløs og uproduktive college dager i Amerika i begynnelsen av 1990. Genseren selv hadde collage navn på den for å minne meg. “ Det wasn &';! t så jævla billig heller &"; Jeg sa felling sint på meg selv, igjen.

I det hele tatt, mye av dagen min på veien hadde vært trist og undertrykt av de tunge skyene. Nå mørkere himmel hadde blitt klart. Skinnet fra den synkende solen, de merkelige linjer av bål, og dårlig definerte former av trærne langt i det fjerne der de siste tankene jeg husket. Søvn var nær

24 juli 2009: Det var tidligere på morgenen enn vanlig når jeg kom meg opp og klar. Mine planer ble bundet for Chikubetsu og utover. Jeg hadde ikke sovet veldig godt, men en dukkert i Misashi Kai (Sea) bare tretti minutter tidligere hadde gjort underverker på min sliten kropp. Min nylig funnet energi og ånder var slik at jeg selv vasket noen av klærne mine i sjøen før du treffer veien. Frokost var vanlig mandler og rosiner med litt energi booster pulver å sette meg rett på lang tramp foran meg. Jeg visste at jeg kunne nå Chikubetsu, men hvor mye lenger utover det jeg kunne få var der den virkelige suksessen lå. Siste akt før du forlater gress maur infested bløff for veien var å finne et godt sted hvor jeg kunne utføre det. Å kaste en tom vinflaske med mitt notat i det, så langt ut i sjøen som jeg kunne få det. Det ville gjøre det mitt tredje notat i en flaske på denne turen så langt.

Den veistrekningen mellom Shosanbetus og Chikubetsu var til tider ganske farlig. Kanskje det hadde noe å gjøre med morgenens rushtid. Driverne av biler, lastebiler, motorsykler, og selv turbusser fullpakket med turister, alle så ut til å konkurrere om rettighetene til veien. Det var de utallige ganger bilistene gjens hverandre i stor fart, selv når motgående trafikk nærmet seg raskt. Det hadde blitt sagt at en person &'; s personlighet endret seg bak rattet på en bil. For meg er det grenser på ren galskap, spesielt siden selve livet var kort nok. Selvfølgelig, det betalt for å holde vettet om deg når tramping for lange timer, og som jeg var forsiktig med å gjøre. Det var en rekke anledninger, også, når både forbikjøring og møtende kjøretøy savnet meg etter bare noen få inches. Ofte forbikjøring bilene ble ikke sett eller hørt før de var bokstavelig talt på toppen av deg. Den plutselige utseende virkelig gjort hår på baksiden av halsen min stå opp. Det gjorde meg lurer på om driverne så meg i det hele tatt.

Langt i det fjerne kunne jeg bare om skimte en syklist som kom mot meg. Sykkelen syntes å være godt lastet opp, med hva jeg mistenkte for å være camping gear. Jeg kunne også se at syklisten ble sliter med å holde seg godt lastet sykkelen på veien. Og med biler skyte forbi ham, så det hele ganske farlig. Det var mange av opp bakken segmenter på lang rett vei. Endelig når vi nærmet seg hverandre han stoppet for å hvile. Han viste seg å være en høflig ung mann å stoppe og prate med en stund, og å utveksle informasjon om veien foran oss. Min hovedinteresse var å finne ut om han hadde gått et sted hvor jeg kunne få litt vann. Mine flasker var nå tom.

"Ikke for ytterligere ti kilometer i beste fall", kom svaret jeg ønsket ikke å høre. “! Oh no &"; Jeg sa prøve å sette på en modig ansikt. Vann hadde ikke passert mine lepper i nesten tre timer, og med den nådeløse varmen selv svetten på kroppen min hadde tørket opp. Ikke før hadde han fortelle meg avstanden til nærmeste ferskvann kraner at han hektet sin egen vannflaske og tilbød den til meg. "Vær så snill! Ta dette. Hell det hele inn i flasken," sa han. "Wow &";! Jeg sa ikke ventet hvilke tilbud “. Det er veldig snilt av deg Men, halvparten ville være nok nok &";.. Jeg sa som jeg helte vann nøye inn i min lille lommelerke “. Takk aldri så veldig mye! " Jeg sa levere flasken tilbake til ham.

Dette var ikke alt! Snart han produserte ulike typer søtt brød som inneholdt alle slags merkelige fyllinger særegne for Japan. Jeg velger en av dem med mye takknemlighet, for jeg hadde spist bare litt tidligere i morgen. Etter å ha tatt de vanlige bildene og en varm shake hands, den unge karen fra Kumamoto tok farvel med denne slitne gamle karen fra Belfast. Med det, jeg så ham sykle bort under den grå ubevegelig himmelen. De dystre skyer nølte like pjuskete bomull i ferd med å bli renset. Regn truet! Eller var det bare et spørsmål om tid før det gjorde.

Uten overdrivelse, mitt behov for vann, eller bare en slurk, var ikke å bagatellisere min innsats eller suksess på veien. Fra en annen vinkel, redusert vekt denne siste antall timer tillatt meg å få opp et bra tempo på veien for en stund. Det føltes godt å ha kilometer falle bort en etter en. Foruten mindre vekt å bære, det også avdekket noe om meg selv, eller hvor godt jeg kunne gjøre på veien med lite eller ikke noe vann til mitt navn. Så igjen, hadde jeg ingen anelse om hvordan ting kan ha forandret seg hvis jeg ikke hadde krysset stier med den unge syklisten. Mitt tempo hadde bremset ned betraktelig i løpet av de siste par kilometer, og min munn og hals var så tørr som faen. Med dette i bakhodet, bestemte jeg meg for å spare litt vann jeg hadde på meg, og å presse på langs veien som om jeg hadde ingen igjen.

timeviseren var i ferd med å slå til ni om morgenen når jeg trampet inn i en søvnig liten by uten navn, takket være en nær manglende skilt, og mine nær ubrukelige kart. Ifølge ett tegn jeg passerte, var jeg i distriktet Ariaki, uansett hvor det var på min kart. Noen ganger var det ikke klart om jeg leste navnene på byer eller navnene på distriktene. I likhet med de andre små søvnige steder jeg gått gjennom, var det ikke en eneste butikk eller restaurant for å bli sett. Det var til og med steder jeg gått gjennom hvor du vil ha problemer med å finne en automat. Som jeg følte var latterlige i et land som Japan. Selv Mount Fuji var det eneste fjellet i verden som hadde en salgsautomat på toppmøtet. Men snart flaks slags kom min vei. “ Ah ha! ! En salgsautomat &"; Selv tanken på noe å drikke gjorde min tørr munn vann. Jeg stoppet på automaten for å få meg en fin kul boks med Coca Cola. Og snart jeg ble sittende på huk ved siden av maskinen dumping kule innholdet i boksen ned i halsen min.

Himmelen som hadde vært skjult av et teppe av skyer siden tidlig i morges nå var helt klart. Det føltes godt å sette seg ned i skyggen kastet ut av automaten for en stund. Nå ble jeg rømmer strålende solskinn, når det faktisk jeg hadde så lite av det. Solstrålene prellet av kartene og i mine øyne, da de lå spredt ut på fortauskanten foran meg. “ Hvis jeg bare kunne finne hvor jeg var, så noen redegjørelse for fremgangen min kunne vært bedre gjort, &"; Jeg tenkte. Mine støvler, fuktig av svette, lå i nærheten tørking i solen. Hullene i mine sokker fortalte ikke bare meg at de var på slutten av sin nytteverdi, men at kanskje fremgang på veien var bra tross alt. Coca Cola var nesten ferdig når en attraktiv kvinne ruslet forbi. “ Kanskje hun var på vei til jobb, &"; Jeg tenkte, mens du ser opp på henne smilende. "Haiyai desu!" (Det er tidlig) sa hun og smilte tilbake på meg som hun gikk

«.? Early &"; Jeg lurte. Jeg hadde ikke tenkt på den tiden. Det tok meg ikke lang tid å lære at om jeg fikk en tidlig morgen starter på veien, eller en senere dato, distanse var vanligvis omtrent det samme ved slutten av dagen; fra tretti til trettifem kilometer. Så igjen, det gjorde jeg ikke holder seg til å holde til strenge tidsplaner. Å være fleksibel om alt så ut til å fungere bedre ute under skyene. Hun så seg tilbake over skulderen på meg som sitter der. Jeg smilte til henne og spurte om hun var på han vei til jobb. "Hai!" (Ja!) Hun sa gjennomgåelse hennes skritt tilbake i min retning. “ Hva er navnet på denne byen &"; Jeg spurte henne. "Shosanbetsumura,» svarte hun. Så spurte hun meg hvilken vei er du på vei. Jeg fortalte henne at jeg håpet å nå Haberocho, og kanskje enda lenger gi beina mine holdt ut. Hun så imponert over å høre dette, og enda mer så når jeg fortalte henne at jeg gikk. Først trodde hun at jeg var haiket.

"Jeg har hørt fra noen på veien at det var en campingplass med restauranter og butikker like utenfor Haberocho." "Ja! Det er en campingplass, men lite annet", fortalte hun meg. Jeg følte meg litt skuffet. Hun fortsatte. "Jeg tror byen utover Haberocho, Tomamae, omtrent tyve kilometer fra her, ville være et mye bedre &";. Og det, “ Det hadde alle de tingene som Haberocho didn &'; t &";. Da hun ble fortalt meg dette, jeg fikk mine føtter Den tomme boksen ble skjøvet inn i det runde hullet som dekket bin ved siden av automaten “.. Dessuten ville leiren være lettere for deg å finne, &"; sa hun smilte til meg igjen nå. Jeg hadde en god ide om hvor jeg var på veien, som jeg gjerne takket kvinnen. Et blikk på sykkel-klokke jeg bæres i lommen min fortalte meg at det var ni-ti. Min fremgang hadde vært bedre enn jeg trodde. Da jeg nådde Haberocho ville det være mye for tidlig å tenke på å sette opp leir. Det ble fort bestemt, som kvinnen sa, ville jeg prøve å nå byen Tomamae og se hva som skulle hatt det. Anmeldelser

Mitt sinn ble gjort opp og kartene pent brettet og plassert inn i den lille praktisk hofteveske jeg plukket opp på en utendørs butikk i Tokyo for tat formål var jeg klar for veien igjen. “ Hva er navnet &"; Jeg spurte kvinnen, som jeg skulder ryggsekken min. "Machiko desu" sa hun med et vakkert smil. Så var det typisk japansk hilsen, "Yoroshiku!" (I &'; m glad for å ha møtt deg!). Der svarte jeg i min egen lignende stykke. "Watakushiwa Michael desu. Yoroshiku!" Jeg følte det interessant at hun ikke gi familien hennes navn. Vanligvis den japanske jeg møtte ga sitt familienavn, spesielt eldre mennesker. "Tusen takk for den imot råd, Michiko Sama" Jeg sa i høflig japansk. Michiko fortalte meg at hun hadde en gang før møtt en utlending rett i dette svært sted mer enn tjue år siden. For en delt andre tanker av engelskmannen Alan Booth kom til meg, eller før hun fortalte meg at fyren var fra Frankrike. Så igjen, la hun til, med litt usikker på ansiktet hennes at hun ikke var helt sikker. “ Det hadde alt vært så lang tid siden, &"; sa hun.

"Vel, jeg antar at jeg hadde bedre være på min måte", sa jeg trekke stroppene på ryggsekken strammere. "Bare et øyeblikk," sa hun da hun forsvant gjennom en dør noen få skritt unna. Etter et minutt Michiko gjenoppstod med en liten plastpose shopping dingler fra hennes høyre hånd. “ For veien &"!; sa hun overlate det til meg. Det var noen såkalte energidrikker inni posen, nemlig en liten plastflaske med noe som kalles 'Oronamin C Drink', og to små plast pakker av vitaminbaserte drikker kalt "multi vitamin sitron væske gelé, og 'eneful drue flytende gelé. Den japanske virkelig hadde en måte med navn. Ingen tvil "eneful" betydde "full av energi", i motsetning til "full av noe".

Vi skiltes med håp om at våre veier skulle krysses igjen en gang i overskuelig fremtid, og den vanlige bølge av hender og bukker. På veien var jeg ikke sikker på om kroppen min føltes annerledes etter inntak gave drinker som Michiko ga meg. Selvfølgelig var jeg veldig takknemlig for det uventede gaven. Og faktisk, det var ikke lenge etter at han forlot Shosanbetsumaru når jeg setter meg ved siden av den tørre støvete veien for et par minutter å drikke dem. Drinkene var fortsatt kaldt, noe som gjorde dem smake enda mer herlig i det varme været som jeg har gjort min vei nedover veien passerte jeg mange veiskilt som fortalte om farene på veien mellom Shosanbetsumaru og Habero Town. Snart veien smalere på en bro krysset og den gule linjen i midten løp for en god del, og som indikerte "forbikjøring forbudt". Underveis passerte jeg to supermarkeder kalt Davas, og Daihatsu, som jeg aldri hadde hørt om før. Jeg tenkte på å stoppe, men bestemte seg for å presse på. “ Dette var ikke tid til å legge til vekten på ryggen &" ;, mumlet jeg til meg selv som jeg holdt øynene fokusert på veien fremover. “ Forhåpentligvis senere I &'; ll være i stand til å plukke noe opp for i kveld &"; Jeg tenkte. En billig flaske rødvin
 !;

reise

1. Har du booket den Goa bryllupsreise pakker ennå?