Irishman Walking (Stage 1 kapittel 4)

Irishman Turgåing er om min vandre langs kyst veiene i Japan gjennom en serie av sommer, vinter, vår og høst etapper. Stage 1 begynte i Cape Soya i Hokkaido i løpet av sommeren 2009, og endte i Noshiro City i Akita Prefecture syv uker senere. I sommer (2012), Stage 8 startet på Shibushi Port i Kagoshima Prefecture på den sørlige øya Kyushu, og endte i byen Fukuoka seks uker etter innstillingen av. Stage 9 er planlagt å starte fra Fukuoka City denne vinteren og vil ende på Hiroshima i januar 2013. Scenen er planlagt å vare i fem uker

21 juli 2009. Tidligere på dagen jeg stoppet av på et museum i Teshio for en liten titt om. Det var der jeg lærte at Teshio hadde to vennskapsbyer. Det følgende er et brev til folket i Teshio fra ordfører Homer i Alaska:

'Til folket i Teshio. Hei, jeg er John Calhoun, ordføreren i Homer Alaska, USA På vegne av folket i Homer Jeg ønsker å takke deg for å bli med hendene med oss ​​over mange miles av havet for å dele på søster byopplevelse.

De av oss som har besøkt og tilbake har hatt forskjeller i språk, kultur og kosthold. Å se disse forskjellene er alltid spennende, men det er likheter som danner et varig bånd mellom oss. Det er disse likhetene som forårsaker tårer når du forlater og den form de dype minner og bånd av kjærlighet gjennom årene.

Uansett hvor lite eller hvor stor en slik måte at vi deltar i Sister by Program, er det en del av en bevegelse mot verden forståelse for våre forfedre å forlate denne verden bedre enn da vi kom inn.

Takk for at folket i Homer til å dele ansvaret med deg.

Med vennlig hilsen , etter

John F. Calhoun, Ordfører '

Å lese videre langs fant jeg ut at sisterprogram mellom de to byene startet 7. april 1984; og at ordføreren i Homer på den tiden var Wayne L. Ressler.

Det var godt tørketrommel var mye nyere enn vaskemaskinen, for det så lettere å bruke. Snart kunne jeg se de kjedelige fargene på klærne mine gjennom glassdøren av tørketrommelen, risting, risting, og tumbling bort i trommelen til en bærbar tilstand, håpet jeg. Så viste det seg, det var mindre grundig i å gjøre jobben sin enn den gamle vaskemaskinen. Klærne mine var like våt når det er ferdig som da jeg satte dem i “. Jeg må være en jerv for straff &" ;, mumlet jeg til meg selv som jeg trakk ut en annen ¥ ¥ 100 mynt fra lomma. Etter mynten ble trygt plassert i sporet, satte jeg meg ned på benken igjen, denne gangen for å vente de tretti minuttene det tok å fullføre. Som jeg forventet, vasking var fortsatt fuktig når tørketrommelen endelig kom til en stopp. Dette var ikke bra siden luften var for fuktig til å henge dem ut over natten. En annen mynt ble innsatt, og fremgangsmåten påbegynt igjen. Jeg brukte dette segmentet av ventetiden tilbake i teltet mitt med fokus på å skrive ut den andre rekke postkort til familie, venner og kolleger:

"jeg endelig forlot Cape Soya 17. juli, og gikk til Wakkanai. Noen måter forbi der jeg slo leir på eiendommen til en gammel nedlagt offentlig bygning. Kroppen min var i store smerter og i dårlig trenger hvile. På 18 juli gikk jeg forbi Yukamanai. Ingen mat å være hadde hvor som helst. Sulten! Jeg stoppet kvelden i mitt telt med utsikt Rishiri Suido (Channel). Jeg kunne se den majestetiske vulkanen stiger opp av havet som for å holde øye med de som passerer. Virkelig imponerende! " Jeg spiste mandel nøtter og rosiner, og unødvendig å si, hver kveld jeg sovner til lyden av vinden og bølgene. Noen morgener jeg tok en naken dukkert i det kalde havet, som aldri klarte å lette mine smerter. Jeg hadde håpet å nå Teshio, men kraftig regn og kryss vind tvang meg til å kalle det en dag tidlig og søke ly i min trofaste lille teltet. Jeg slo opp teltet på en bløff med utsikt Musashi Kei. Jeg lå i sovepose spise nøtter og rosiner som i går. Ha! Den 20. juli jeg endelig tråkket inn Teshio. Jeg hadde bestemt seg for å stoppe der i to dager for å hvile og se om noen ser bedre mat kunne hatt. Jeg behandlet meg selv til å stoppe på en campingplass, og ta et varmt bad på et hotellkompleks (Yubae) som oversett leiren, og unødvendig å si, noen kalde Sapporo øl. I morgen 21. juli tok jeg en spasertur om byen Teshio. Alt virket så spredt at en sykkel ville vært nyttig. Jeg skulle være hvile og hadde ikke tenkt eller ønsker å gjøre så mye vandre i dag. Dårlig! "

Det var ikke før min tilbake til Tokyo nesten to måneder senere at jeg lærte av vanskelig omtrent alle hadde i kliner min svært liten skrift. Min vask ble ikke lenge brettes og pakkes bort når det samme damen nærmet teltet mitt for å spørre om jeg hadde spist middag “. Yushoku tabemashitaka &";? “! lyve Mada desu &";! (!! Nei Ikke ennå) jeg straks svarte med et smil og vite at noe godt var i ferd med å skje . Minst håpet jeg så, for jeg var helt utsultet “.? Tempura wa suki desuka &"; (Liker du tempura?) Tempura var dypt stekt grønnsaker, fisk og fisk av ulike slag Takk til min gamle venn, Okano san. jeg først prøvde det på en berømt tempura restaurant som heter Tsunahachi i Shinjuku i 1980, og helt forelsket i den. I de senere år sluttet jeg å spise det for sunnere former for mat. "Mochiron! Mochiron &"!; (Jada!) Jeg svarer igjen denne gangen smilte fra øre til øre som en katt i ferd med å slå på sitt bytte. “! De wa kompis kimasho &"; (Bra! Jeg skal gi deg noen), sa hun. Og med det se var borte. Ideen om å få kokt hjemmelaget lignende maten var som en drøm i en drøm. Sikkert var det en forbedring på hva jeg hadde vokst vant til. Selv i Tokyo i de siste månedene, ble min spise tidsbruk i restauranter.

Våre kort samtale hadde blitt utført på japansk. Derfor var misforståelser svært vanlig, spesielt for min del. Det var her at jeg glemte om hun ville bringe mat til meg, eller inviterte meg til å gå og hente den. Etter å ha ventet ca ti minutter, bestemte jeg meg for å gjøre min vei barbent over den korte avstanden som skilte deres store Colman kuppelformet telt fra min lille battered Dunlop jobb. Det var ikke mange bobiler på området, men på et øyeblikk var det lett å se at deres telt stod ut over de andre. Jeg hørte en gang det sagt at camping var en fattig mans ferie, men jeg var ikke så sikker på det.

Da jeg nærmet sine telt, ble min nese møtt av en lukt, en plett av tørket fisk spre seg rundt tidlig kveld luft. Ingenting var mer irriterende for meg enn lukten av fisk. Det føltes tydelig for meg at jeg snart ville bli gitt noe langs disse linjene. Og med en rynke, om ikke et tungt hjerte, mumlet etter pusten. "Hva var det godt å tenke på det nå? Det vil ikke alle være dårlig!" Inne i et av teltene kunne jeg høre munter chattering og latter av barnestemmer. Så var det dempet lyden av skritt rykker nærmere.

Akkurat som jeg var i ferd med å kunngjøre min tilstedeværelse, i så takknemlig en stemme jeg kunne mønstre mine lunger å gjøre, kvinnen dukket opp, bare en tone av overraskelse i øynene av å se meg. Hun hadde med seg to små papir boller, en i hver hånd. I en av bollene jeg kunne se noe som lignet, nikujaga, en slags Irish stew, men selvfølgelig med de japanske ingredienser for smak. Jeg kunne se at den andre hadde hatt tempura i den. Mitt hjerte falt litt da jeg så at småfisk gjort opp mer enn halvparten av innholdet, et utvalg av tempura, i bollen. Selvfølgelig, jeg var veldig sulten og veldig glad for å få noe; Likevel, jeg hadde gjennom tiden kommet for å uvillig kokte fiskeretter av noe slag. Igjen Jeg takket henne for hennes godhet og bukket umpteen ganger i hennes retning som jeg gjorde i min vei barbent og bakover over den kalde gresset til teltet mitt. Når ute av syne fra min type velgjører, ble den lille fisken raskt donert til noen dvelende kråker i nærheten. Nåler til å si, resten av maten snart fant en varm hjem i den tomme stua av magen min. Nå med en ting mindre å bekymre seg for, vil jeg sove godt i natt.

Det føltes også godt å få noe for ingenting, for mye av pengene mine gikk til å kjøpe mat. Siden forlate Tokyo jeg hadde blitt stuffing min grådig ansiktet på restauranter ved hovedveien bundet for Keimei, Enbetsu, Utakosh, og ingen tvil om de andre byene jeg var å trampe gjennom. Maten på en restaurant i særdeleshet var så bra; faktisk, at jeg selv besøkte den tre ganger før upping leiren og trykket på veien igjen; to ganger for lunsj og en gang tidlig på kvelden for et siste måltid på dagen. På besøk, hadde jeg bestilt og snart fortært, og '; katsu karri &'; (dype stekt svinekjøtt kotelett på toppen av en tallerken med ris og karri), " hanbagu &'; (hamburger), og en rett jeg ikke vet navnet på. Det ville være enkelt for noen å si at det var mye mat på så kort tid. Kanskje det er for mye mat i normale omstendigheter, men det var det timer på veien hadde gjort med kroppen. Det gjorde du sulten big time. På veien hele dagen, kunne jeg bokstavelig talt føle energien blir tappet ut av meg, og vanligvis før dagen var over. Som jeg sa tidligere, det var de gangene da ingenting i form av mat eller drikkevann kan bli funnet, så jeg hadde en tendens til å laste opp på det når det var der

22 juli 2009:. Endelig min ting ble pakket bort på riktig sted. Så var det en solid farvel til den vennlige kvinnen som ga meg mat og hjalp meg med min vask i går kveld, som ønsket meg lykke til. Lignende avskjedsord ble utvekslet med damen i resepsjonen kontoret, også et par av arbeidere som setter det å prate bort sammen for mye av formiddagen, ønsket meg lykke til, også. Snart jeg var på vei til sist. Jeg antar at det var lett duskregn som holdt arbeiderne fra å gjøre sitt arbeid om campingplassen, og timeviseren på klokken nærmet seg tolv. Uansett sine grunner, det var verre vær enn bare yr at jeg skylden for min sen avgang fra Cape Soya. Så igjen, det var en dårlig arbeider som skylden hans problemer på sine verktøy, eller så ordtaket gikk.

Før du treffer veien skikkelig, jeg har betalt min fjerde besøk til restauranten i spørsmålet. Stedet var opptatt da jeg kom inn. Lunsjtid mengden av lønns menn og kontor damer vi nyter mat, prate, sigaretter, og ingen tvil om deres kort tid borte fra kontoret. Ser gjennom et vindu duskregn fortsatte å gjøre små krusninger i en kupé av små pytter. En stor rød Coca Cola lastebil trukket inn på parkeringsplassen for å fylle opp automaten, og ingen tvil, den Seicomart nærbutikk der automaten stod. Noen få minutter etter å se på bilen, kom min lunsj, en bolle med miso ramen (nudler) og, hva den japanske samtalen, 'biru jugi &'; (et krus Sapporo øl). Snart vil jeg være på veien igjen tramping sør, i lett regn, og takket min heldig stjerner at det ikke var tyngre. Regnet var ingen tramper venn!

Fra tid til annen jeg stoppet på en av bussholdeplass shelters å hvile. Krisesentrene var ofte skitne, men et godt sted å unnslippe elendig dam vær for en liten stund. Med ingen lull i duskregn, som snart ble oppgradert til et regnskyll. Derfor selv stopper virket meningsløst, for jeg trengte å få noen kilometer under mitt beltet. Så hvorfor skal jeg klage på alle? Jeg passerte mange gjenger av arbeidere langs min vei som var hardt arbeid, og ganske uaffisert av øsende regn. Noen av arbeiderne hang faretruende på tau fra toppen av klippen kantene. Høyt over veien lyden av strøm øvelser kjedelig i hard jord og stein kan være hodet et par kilometer unna.

Takket være hjelp av sopp og bakterier, råtnende planter og dyr, og erosjon av stein, det ytterste laget av jorden, "jord" ble dannet. Selv gjennom gravearbeid av dyr og organisk materiale fra insekter, som ble omgjort til næringsstoffer, bidro til å forme det vi kalte jord i dag. Hele denne prosessen, i henhold til min forskning, kunne snakke mer enn fem hundre år å danne så lite som 2,54 centimeter (eller en tomme) av nyttig matjord. Det var også interessant å lære at jorda jeg tråkket over var satt sammen av rundt fem prosent organisk materiale, tjuefem prosent vann, tjuefem prosent luft, frem og tilbake fem prosent mineraler. “! Mmm &"; Jeg lurte til meg selv om arbeiderne tenkt på jord og stein som de boret inn i, og som styrtet ned på sidene av veien langt under dem? På noen måter, det var jord og stein som ga dem deres levebrød? Visste de respekterer den kompliserte bakken de jobbet med?

I punkter langs kysten havet var hardt arbeid gjenerobring land, og her og der nedlagte veiene hadde kollapset i den. Høyt oppe på noen bratte bakker til siden av veien arbeidere syntes å være å gjøre det samme, gjenerobring furu dekket skogmark for bygningen. Det var som en rase av noe slag mellom natur og menneske. Kyrne på melke gårdene jeg tramped fortid var uaffisert, også, med regn, av støy fra kraftøvelser, og av brølet fra havet. Mange av husene som jeg så hadde vakre blomsterhager, og ganske vestlige i design. Beina mine var å holde seg godt mot smertene som plaget meg ingen ende på tidligere dager.

Noen kilometer tilbake en måter, et veiskilt pekte mot Central Ebetsu. For livet av meg, det må ha vært ment for veien til ingensteds. Etter å ha passert mange bondegårder og langtekkelig kilometer etter langtekkelig kilometer, Route 232 endelig bar frukter. Mens pause for en liten stund utenfor en stein fabrikk for å få igjen pusten, ikke den mest opplysende steder å stoppe selv for et øyeblikk på, kunne jeg skimte en klynge av bygninger unna i det fjerne. Naturen var helt pusten tar, blottet stygghet av fabrikken der jeg sto. Akkurat som jeg var i ferd med å re-skulderen min ryggsekk og sparke opp litt mer støv, kom en ensom syklist til syne, og snart var hun borte. Selv om møtet av sorterer var rask, syklist var en vanlig eldre dame med en hard-set ansikt som uttrykte lite følelser, ikke engang en snev av anerkjennelse av mitt nærvær. På veien for mye av dagen hadde jeg ikke møtt en eneste såle. "Konichi wa" (God ettermiddag!), Ropte jeg til henne med et smil på ansiktet mitt som hun nærmet seg, men til ingen nytte. Var det ikke det Iron Lady, Margaret Thatcher, som en gang sa: "Denne damen var ikke for å snu &"; Det var kanskje like greit at syklisten gått meg på den måten hun gjorde, for vi begge hadde mer presserende saker til forholde seg på ut plater.

Langt om lenge min kjedelige tramping tok meg til å trylle frem noe som lignet i utkanten av en by. Som før bygningene dukket opp tom selv om de var helt klart ikke. Også, som Jeg hadde lagt merke til tidligere på min lange tramp, plassen mellom bygningene, inkludert gatene, var merkbart stort. Ofte vil jeg stoppe ved et veiskilt bare for å ta et bilde av det, mer som en påminnelse om noe annet senere, enn ikke. Rett over sto måten en Enos bensinstasjon. Jeg kunne se at tre personer var til stede til bilistene å trekke i. Den ene var en middelaldrende dame som hilste på meg med et smil, og som var noe omtrent uhørt tilbake Tokyo. Den andre var en middelaldrende mann, som jeg tok for å være hennes mann, og en kjekk ung kar i slutten av tenårene eller begynnelsen av tyveårene, som var kanskje deres sønn. Den Enos bensinstasjon kan ha vært en av disse franchising, i dette tilfellet drives av en familie.

Oftere enn ikke, da jeg trasket inn i en by, det var som regel enten for sent eller for tidlig. Bedrifter tendens til å lukke opp butikken på slike tidlige timer vei ut her i staver. Dette overrasket meg, sinus Nærbutikker syntes å være å gjøre en brølende virksomhet til alle døgnets tider. Butikkene var små gullgruver til eierne. Jeg trodde aldri mye om mat, bortsett fra når jeg ikke hadde spist på et par dager, som nå. Under en pause i bilene trekke i for gass, den middelaldrende par var vennlig hardt arbeid å utarbeide retninger på et stykke papir til en restaurant som de var sikker på var fortsatt åpen. Innenfor en kort stund, dro jeg av i retninger de ga meg, grovt tegnet kart i hånden. Underveis lærte jeg om tilstedeværelse av en nærliggende leiren fra en annen smilende dame som drev en liten butikk (den typen som rømte mitt sinn). Den psykologiske kraften i to vakre smilende kvinnelige ansikter på så kort tid, har gjort min sult ping virke mindre belastende.

Etter å ha passert flere små bedrifter mine øyne endelig satt på en kaffebar og restaurant etablering. Som jeg kom nærmere kunne jeg se at det så stengt for business, men da igjen, alt så at veien ned gjennom Hokkaido, selv når den er åpen. Ved registrering ble jeg møtt av lyden av jazzmusikk som ble kvernet ut fra en CD-spiller bak disken. Restauranten var tom for andre kunder, som fikk meg til å føle igjen hvis det var åpent eller ikke. Det var før et smilende ansikt som tilhører middelaldrende dame med farget brunt hår poppet ut fra bak en gardin og forsikret meg om det var faktisk åpen. I likhet med jazz, hennes ord var musikk i mine ører. Jeg satt ned ved et bord ved et vindu. Ser ut av vinduet, tidlig kveldshimmelen så kjedelig og deprimerende. Belysningen i restauranten ble slått ned lav, kanskje for å spare strøm, eller for å gjøre det mer romantisk. Men det var ikke lett å føle det sånn når du var alene. Uansett, mitt sinn øyeblikk lekte med tanken på som var den kjedeligste sted, inne eller ute. Den deilige smaken av Katsu curry (frityrstekt svinekjøtt, på toppen av karri og ris) og krus kald øl førte snart mitt sinn om problemer på dette problemet.

Den nordlige horisonten var vanskelig å se på de fleste netter for de enorme skyer. Nattehimmelen dukket mørkere enn vanlig, eller i det minste var det første gang i dagene kysten sov helt usett. En svart slør av ubevegelige skyer gjemte også stjernene. Hvis det ikke var regn, det så ut til å true det. “! Mmm &"; Jeg kunne føle mitt sinn var i ferd med å jobbe overtid igjen. “ Strange &"!; Jeg tenkte da jeg så opp på den tunge himmelen. Vann eller regn, var omtrent blottet for farge! “ Hvorfor var regnskyene ikke lyst, for de var fulle av vann &"; Skyer og vann var et team av naturen, typen som etterlater et tre. I noen måte, de var skygger fra solen! Jeg minnes en naturfaglærer gang hamret inn i oss, esel &'; s år siden, at de små partikler av vann reflektert lys og bare syntes å være hvit, derav fluffy hvite skyer vi ofte så i himmelen over. Når partiklene økt, fortalte han oss, regnskyer dannes. I sin tur, de større partikler absorberte lyset fra solen og nok en gang bare vist mørke når sett fra undersiden. Jeg var aldri god på vitenskap eller matematikk, på skolen, men selv nå det aldri klarte å overraske meg. Kanskje hvis dagdrømmer hadde av vært et realfag, da karakterene mine kanskje hadde vært bedre. Likevel, jeg var ikke altfor forferdet på elendig vær. Tross alt, det var høy sommer og godt vær virket bare et spørsmål om tid. "Kanskje i morgen", sa jeg til meg selv