The Voyage til intimitet på en Nautical Ekteskap Retreat

De ringte fra sin avsidesliggende fiskevær i British Columbia. De hadde vært på stupet av en skilsmisse, men hadde rygget unna i redsel etter å få en nærmere titt på alle skadene som ville ha fulgt. De var villige til å prøve radikalt alternativ til en privat syv-dagers seiling odyssey med en psykolog og hans kone til forskjellige byer langs elvene og lydene i North Carolina. De hadde funnet vår hjemmeside og lese noen av boken min før du ringer oss for å få hjelp.

Ekteskap rådgivning er sjelden gjort på dekket av en Nauticat 40 seilbåt eller sitter i sanden på en ellers øde strand. Men det kunne ikke være et bedre sted å gre ut snarls av et vanskelig forhold. Helen og jeg har vært å utforske North Carolina intrikate nett av vassdrag, en gang et yndet skjulested for pirater, for de siste tjue-åtte år.

Vi var på den bortgjemte stranden, på en liten bukt bak Shackleford Banker og Beaufort Inlet, med mann og kone som hadde krysset et kontinent til å gjøre en overhaling på deres ekteskap. To av dem hadde kommet til et avgjørende punkt på nest siste dag av cruise, og jeg hadde bokstavelig talt trukket en linje i sanden mellom dem, en som verken var å krysse. Carol ruslet ned til stranden; hennes oppdrag: å komme opp med en full liste av hennes bitterheten av Jim

Helen, Jim og jeg ventet på våre strandstoler.. Vi kunne se når minnet plutselig slo Carol. Hun stoppet kort og virvlet rundt med intense følelser på ansiktet hennes. Vi allerede visste at hun håndterte disse oppgavene også, som var en av grunnene til at hun - og de -. Hadde allerede gjort så mye fremgang på denne odyssey

Carol løp opp til linjen i sanden, lener seg over det, men forsiktig ikke å tråkke over. "Når du setter meg ned foran din familie i klubben, ble jeg ydmyket ... bare ydmyket!" Hun skrek til Jim, og begynte å gråte. Jim sa ingenting og stirret intenst. Han var også med å følge instruksjonene. Absolutt ingen rebuttals! Det var regelen.

"Jeg er din kone! Du skal støtte meg! Vi er et team!" Carol lit til Jim om hvordan forrådt hun hadde følt. Listen over bitterheten hun holdt i hånden flakset i tidlig morgen sjøbrisen.

Vondt ble godt. Lang holdt klager skulle komme opp mot lyset.

Solen var bare bryte og ga en oransje glød til de bølgende cumulus skyer i horisonten. En ensom vill hest, nedstammet fra festene av spanske oppdagere, beitet i tidevanns leiligheter på vann engorged sukkulenter. En sport fiskebåt hamret seg inn bak den gamle borgerkrigen fort i innløpet mot Big Rock området offshore hvor det ville troll for en ettertraktet blå marlin. Men Carol og Jim og Helen og jeg var etter større spill. Vi ønsket å spare et forhold og vi gjør god fremgang. I sannhet, dette var bare den siste delen av Jim og Carol ekteskap besparende venture. De hadde allerede oppnådd det meste av sitt oppdrag underveis.

Selv før de fløy inn i flyplassen i New Bern, vi hadde kartlagt mange av sine problemer fra ulike spørreskjemaer som vi hadde sendt til dem. Vi kjenner allerede noen av sine blinde flekker da vi arrangerte en kapteinens middag kvelden før seiling til Ocracoke Island. Dette ombordstigning feiring ga kvinnene en sjanse til å kle seg, og jeg kledde meg kapteins hvite komplett med epåletter. Som vi spiste på Neuse River Club i Oriental, var vi i stand til å snakke med dem om de følelsesmessige dynamikken vi allerede mistenkte var på jobb i ekteskapet. Det var en perfekt nautiske ramme der du kan diskutere noen harde sannheter.

Salt Water Therapy

Reiseruten var å reise for Ocracoke Island påfølgende morgen ombord vår 1987 Nauticat 40 ketch "Dragon Lady. " Båten er en solid Sparkman & Stevens designe med et styrehus som er perfekt for par rådgivning. Den øvre dekk gir nok plass for bevegelse og pent vær rådgivning økter. Pilothouse lar oss føle tilknytning til vannet selv når vi er inne. På tidlig om morgenen, Helen vanligvis serverer en overdådig frokost på styrehus bordet. På rolige kryssinger, kan vi sette opp en stor tørr-slette bord for å hjelpe par skissere deres felles visjon for å møte felles behov og mål. Den nedre teak foret salon-bysse tilbyr en mindre distraherende privat område for opplæring par hvordan å gjøre selvhypnose. Det kan virke merkelig å forestille seg hypnose i en cruising seilbåt for det formål å styrke personlige grenser, men det fungerer.

Båten navn "Dragon Lady" er en privat spøk. Da Helen var rektor på en multi-handikappet program for blinde og forkrøplede barn, ble hun kallenavnet "The Dragon Lady" av statlige lovgivere fordi hun ville kjempe for å få støtte til hennes barn. Jeg var stolt av henne å tjene det navnet. Carol, som hadde en tendens til å skjule sinne, senere verdsatt denne historien da jeg konfronterte henne om hvordan hun trengte å bruke sinne å rebalansere hennes forhold. Hun hadde lidd alvorlig følelsesmessige skader gjennom årene ved å unngå alt som kan føre til en konfrontasjon.

Viktige endringer ble pågår, og på samme tid, ble Jim og Carol har en god tid på deres reise til South by Southwest . De tilpasset seg raskt til den tidsplanen vi ville ansette resten av turen: to timer med veiledning /opplæring om morgenen og to timer sent på ettermiddagen. De hadde resten av tiden fri til å nyte den sjarmerende øya B & B der de brukte hver natt. De kunne utforske de mange håndverksbutikker, strender, museer, lokale restauranter og historiske steder som den britiske kirkegården på South by Southwest der flere sjøfolk ble stedt til hvile på "British" jord etter å ha tapt en kamp med en tysk ubåt.

Novelty var en viktig del av strategien. The odyssey fra havn til havn er en kraftig metafor for personlig forandring. Forpliktelsen til å avhenge av hverandre mens venturing til nye steder bidrar til å frigjøre et par mentale outlook. Det er en pause fra de rollene som de vanligvis har blitt sittende fast. Vi vanligvis seiler fra orientalsk til South by Southwest Island og bo to netter, og deretter tilbake til Oriental for en annen overnatting. Derfra drar vi opp elven Neuse å overnatte i New Bern, hjemmet til en kongelig guvernørens palass. Så seiler vi og motor ned til vannkanten landsbyen Beaufort i ytterligere to netter før retur til port. . En dagstur til majestetiske Cape Lookout og fyret er også tilbys med det forbeholdet at det begrenser rådgivning gang den dagen

Utenfor tid med Helen og meg, Carol og Jim hadde øvelser til praksis: noen som involverer å holde og rørende, andre ringer for å skrive til hverandre om ømtålige spørsmål. Vi så dem flittig skriver sine brev ved siden Ocracoke Silver Lake havnen der vi var forankret. De begge elsket marinaen dekksareal på mange-gavler historisk bed-and-breakfast hvor de bodde.

Helen og jeg holdt våre kunder i konstant bevegelse. På en dag vi fraktet dem til Springer Point på lyden siden av South by Southwest. Denne fjern stranden ble sagt å ha vært en favoritt fester sted for Blackbeard og hans mannskap i 1718 når piratene ville forankre sine skip i nærheten Teach Hole. De ville swill rum, grill svin og fryde der på den samme stranden der vi picnicked. En liten gjengrodd kirkegård ble plassert flere hundre yards inn i scraggly eikeskogen bak stranden. Vi lurte på om den ufortalte historien bak en hest statue gravstein over en av gravene. Tilbake på stranden fire av oss snakket intimt, mens du nyter vin, ost og frukt under parasoller vi hadde tatt med oss. Helen og jeg delte noen av våre egne kamper gjennom årene fordi vi ønsket at våre kunder skal ha noen illusjoner. Alle relasjoner har kamper.

Jim og Carol gjort det meste av reisen i mer enn én måte. Deres utforsking tok dem til koloni Tryon-palasset, hjemmet til den første koloniguvernør i Carolina. I New Bern også de stoppet for en smak av "Brads drikke" i den lille butikken på hjørnet der apoteket Caleb Bradham kokt sammen sin første Pepsi over hundre år siden. I Beaufort, de var heldig å fange den årlige båtmessen der lag av båtbyggere konkurrerte om å bygge sine små skiffs i mindre enn en dag. De så på den gamle kirkegården i Beaufort hvor interessante pre-revolusjonære historiene ble skrevet på noen av grav. En gravstein avslørte hvordan en av den avdøde hadde blitt brakt tilbake til porten i en pickle fat. I North Carolina Maritime Museum, fant de gjenstander fra Blackbeard skip Queen Ann Revenge. Skipet ble fortsatt utgravd bare offshore i nærheten av Beaufort Inlet. På kvelden, en akustisk rockegruppe underholdt en folkemengde samlet seg på strandpromenaden foran den legendariske Beaufort Dock House.

Bygge Brann

Mens Jim og Carol utforsket severdigheter, lyder og smaker fra hver by, fortsatte de å gjøre forholdet deres lekser. En oppgave kalt "mikro rettelser" kreves at de tilfeldig late noen mangel på respekt mot den andre, slik at de både kunne praktisere gode reparasjonsteknikker. Alle deres arbeid virket naturlig munne ut i en siste erfaring. Sin harme begravelse seremoni ved soloppgang, sine øyeblikk med linje trukket i sanden

På stranden, ferdig de lytter til hverandres lister over bitterheten som Helen holdt tid, periodevis ringer ut minutter igjen.

"Two" sa hun med lav stemme som hun hevet to fingre.

Carol ferdig med sin siste klagen og tiet. Vi ventet med bare lyden av bølgene lapping på kysten, men med mange tanker i hodene våre. Dette var viktige ting. To personer ble bestemme deres fremtid. Helen signalisert at tiden var ute, og jeg tok over seremonien derfra.

Jim og Carol ble instruert til å krølle begge sin harme lister sammen og plassere dem i et dypt hull vi tidligere hadde gravd i sanden. Dette ville være graven. De syntes å ta glede i å tenne crematory ilden sammen. Alle sto og så i ærbødig stillhet som ilden brant. Jeg kunne ikke unngå å tenke på de årene av harme blir konsumert. Da var det bare aske igjen, ble graven fylt og sanden glattet over. Vi flyttet over til vannkanten for å fullføre seremonien. Helen tjente som vitne og jeg møtte Jim og Carol å lese forberedt løfter.

"Vet du, Jim, forplikte seg til ansvaret for å begrave den gamle bitterheten og beskytte ditt forhold til Carol ved å fokusere i stedet på nåtid og fremtid felles muligheter som beste venner? "

" jeg gjør. " Jim svarte.

"Og aksepterer du ansvar for å bidra til å reparere forholdet når du eller Carol øyeblikk mislykkes i ditt ansvar å beskytte det?"

"jeg gjør."

"Og du, Carol, forplikte seg til ansvaret for å begrave den gamle bitterheten og beskytte ditt forhold til Jim ved å fokusere i stedet på nåværende og fremtidige felles muligheter som beste venner?"

"jeg gjør," hun svarte.

"Og aksepterer dere ansvar for å bidra til å reparere forholdet når du eller Jim øyeblikk mislykkes i ditt ansvar å beskytte det?"

"jeg gjør."

"Så av den myndighet som tilligger meg som kaptein på din kjærlighet Odyssey, jeg uttaler herved disse gamle bitterheten begravd i fortiden!"

Jim og Carol omfavnet og sto kyssing i svært lang tid, mens Helen og jeg musklene i champagne. Vi ristet høy til Jim og Carol fremtidige forhold, men også til deres levende i nåtiden. Seremonien var over.

Beach Flowers

Som Helen og jeg pakket opp vårt utstyr, Carol og Jim holdt på hverandre mens de ruslet sakte nedover stranden. Vi la merke til når Jim separert for et øyeblikk, og gikk opp i sanddynene. Så kom han tilbake med en håndfull av noen av gule ville blomster. De var ganske vanlig, men Carol virket å motta dem som den vakreste arrangement hun noen gang hadde sett.

Som vi gikk om bord i jolla jeg hvisket til Jim at han kan også være lurt å finne en bauble av smykker i Beaufort som et minne for Carol. Senere fikk jeg vite at han tok mitt forslag. Med utenbordsmotor droning i våre ører, vi motored tilbake mot Taylor Creek og Beaufort. Jeg la merke til at Helen ble stirret på meg med et uvanlig uttrykk i ansiktet hennes.

"Se på de Luna øyne!" Jeg ertet. "Du gir meg disse Moony øyne er du ikke?"

Helen svarte ikke. Hun bare satt den største smil på ansiktet hennes og nikket med hodet fra side til side som for å si at jeg hadde fanget henne gjør noe rampete. Men jeg visste nøyaktig hva hun tenkte. Våre sinn er virkelig det tilkoblede. Vi var begge tenkte at dette var selve essensen i resten av våre liv. Vi ville være å kombinere vår lidenskap for seiling så vel som vår åndelige behov for å bidra til liv utenfor vår egen.

Epilogue

Jim og Carol ble litt selvtilfreds med sin forbedrede forholdet følge deres kjærlighet Odyssey . De hadde følt seg så positivt på slutten. Men når de treffer noen problemer under en krise som involverer barna sine, de kalte oss for en oppfølgings Skype sesjon. Vi gjorde noen retooling og innpodet mer realistiske forventninger. Etter at de kom tilbake for å arbeide på deres forhold til due diligence. Vi hadde en annen Skype-økt senere mens de var på ferie i Cozumel. Både Carol og Jim rapporterte at de var å opprettholde og til og med blomstrende. Året etter sendte de oss en røkt laks til jul og fortalte oss hvor glade de var i sin nye forholdet

tilgivelse

14. Hvordan lage fred på home
  15. Hvordan få en ex kjæreste forsonet med deg Med Poems
  16. De fire tingene som betyr Most
  17. Letting Go (Burning Bowl)
  18. Hvor Ikke for å bekjempe: Myter om å kjempe i Forhold (og hva du skal gjøre med dem)