En dag i Bylakuppe, India-A Retreat From My Retreat

Bylakuppe er en tibetansk flyktningeleiren om 29km vest for Mysore i det sørlige India. Da jeg bodde i India jeg gikk inn i åsene som et fristed fra den intense varmen for ferie. Jeg tok en buss fra stasjonen ved Gandhi Square i Mysore, hvor jeg levde på den tiden. Bussen trakk seg ut av stasjonen på 01:45 ankommer i Bylakuppe om 4:30 pm. Min bussbillett koste meg 35 rupees, mindre enn én dollar. Jeg ble droppet av på et stopp der scenen hadde plutselig endret fra indisk til tibetansk. Alt så og luktet annerledes, folk, deres klær, mat de spiste og det språket de snakket, selv temperatur og løvverk forskjellig. Det var litt av en overraskelse for meg.

Jeg fikk en rickshaw for 50 rupees, dyrere enn min bussbillett som jeg fant morsomt. Turen var bare ca 10 minutter, sammenlignet med 2 timers pluss busstur. Mens jeg satt komfortabelt tilbake, jeg så det varierte landskapet passerer meg da vi kjørte oppover åssiden langs en svært smale, buede veien. Vi passerte tomme felt den frodige fargen på grønt gress, på tvers av landskaps kyr vi spredt her og der beite dovent. Vi passerte noen myrområde der vannbøfler hunkered ned. Scenen endres raskt til en palmeskog like rickshaw sjåføren la meg ned i Sera Jhe forliket distriktet, mitt mål. Sera Jhe er bare ett tibetansk landsby i et forlik på 20 i nærområdet. Snart etter at jeg kom ut, begynte det å regne. Det var en velkommen hendelse siden det ikke hadde &'; t regnet mye de siste månedene. Thunder rumlet i det fjerne og truende mørke skyer lumbered i det fjerne.

Jeg fant et pensjonat og sjekket inn på et lite ydmyk, men likevel svært rene rom med en enkeltseng, et bord og stol og et bad med en vestlig stil toalett. At &'; s når regnet begynte virkelig å komme ned. Det var høyt og tungt, spyle ut noen annen bakgrunnslyd. Etter at jeg bosatte seg i Jeg pakket en pashmina rundt meg og utforsket landsbyen, får ganske våt av regn. Det var velkommen etter den trykkende varmen jeg hadde levd med i Mysore. Alle bygningene ble bygget i tibetansk stil og de alle så hellig. Jeg var vant til å være minoritet mens han bodde i India, men da jeg gikk rundt merket jeg at jeg var bare en i en håndfull kvinner her. Jeg var på besøk den mannlige landsbyen der gutter og menn ble studerer til å bli munker. Mennene som jeg gikk av holdt sine øyne på bakken, og alle ble chanting mantraer som fingrene gått over sine mala perler.

Jeg hørte lyden av instrumenter, fremmed for mine ører og chan langt unna. Jeg fulgte de hellige lyder før jeg var foran en enorm bønn hall. Mange sandaler ble stilt opp pent utenfor døren. Jeg fant noen tomme veggen plass og satte meg ned, lukket øynene og la chan fortære meg på alle nivå jeg kunne absorbere. En munk kom til meg med en pute å sitte på. Hvordan veldig snill jeg trodde da vi smilte til hverandre en kort stund i stillhet før han snudde seg og gikk bort. Andre munkene satt ved meg og som jeg lyttet, sluttet de i chants. Den samme mannen som ga meg puten, kom tilbake med en rustfritt stål cup og plassert det foran meg. Han sa ingenting og gikk bort igjen.

En liten stund senere, 2 ekstremt glade gutter kjørte av med bøtter med ris og fylte boller som satt foran munkene som jeg ble sittende med. Det var som hei hadde en konkurranse med hverandre for å se hvem som kunne fylle flest boller. Ikke et riskorn ble sølt, la jeg merke til. De var borte like fort som de hadde kommet, som lynet blinker på himmelen. De kom tilbake med en annen bøtte fylles av varme melk. De bestod ikke min kopp med så de fylte de før munkene. Det varmet meg som jeg drakk. Vinden hadde plukket opp som stormen vedvarte som en bakgrunn symfoni til chanting og musikk innenfor. Når chan stoppet var det en lang periode med stillhet, noe av et uvanlig fenomen i India. Jeg ble oppslukt i dyp meditasjon og kunne føle hundrevis av munker lydløst gå av meg å sette på sine sandaler og gå om resten av dagen. Jeg ventet til jeg følte at jeg var ganske alene før jeg kom til å forlate meg selv.

Senere gikk jeg langs veiene og gjennom felt for ca 3 km til Golden Temple. Jeg passerte et skilt som sa, “ Det er bedre å være 10 minutter for sent i dette livet enn 10 minutter for tidlig for neste &"; Helt sant. Tibetansk humor! Jeg kunne se templet i det fjerne, glitrende i solen som var å bryte gjennom uværsskyer. Alt virket særlig rolig da jeg nærmet templet. Den storhet av tempelet ble følte jo nærmere jeg kom til det.

Før du går inn, jeg gikk med klokken rundt tempelet, spinning alle rustfritt stål bønn hjul med tusenvis av mantraer hamret inn i dem til å sende disse bønnene sammen med min egen i vinden. Mens jeg var fokusert på mine bønner, løp jeg nesten inn i fire unge munker som lekte med leketøy våpen. Ironisk, tenkte jeg! Jeg passerte en rekke stupaer, altere og deretter gikk inn i templet da pusten ble trukket fra lungene i ærefrykt! Jeg stirret på tre av de største Buddha-statuene jeg noensinne har sett. Hva gjorde dem innbrudd ta var de var alle gullbelagt! Veggene var dekket av håndmalte tibetanske guder og gudinner. Det er hinsides mine ord for å beskrive denne skjønnheten

Etter å ha sittet i tempelet i meditasjon for en stund jeg føler fredelig og som jeg &';. Ve kaste unødvendige lag av mitt vesen som ikke lenger trengte var. Jeg begynner min reise hjem til Mysore. Den lange, humpete, høyt, stinky, varm busstur hjem er som en drøm. Som vi trekker inn busstasjonen, knitrer indisk musikk gjennom blåst ut høyttalere, horn, stemmer, biler og dyrelyder raid eteren som I &'; ve igjen stillhet Bylakuppe bak. Kaoset av India omgir meg igjen. Merkelige scener, som folk faller ut av busser i kryss, en familie på fem ridende på en enkelt motorsykkel, dekorerte kyr og kameler med klokkene knyttet til knærne, for det meste nakne sadhus meditere i de travle gatene, tiggere med byller eller brannskader eller saget av lemmer ber om rupees, scrambling høner og barn passerer meg og likevel føler jeg at jeg &'; ve kommet hjem igjen